Wir verwenden Cookies, um die Benutzerfreundlichkeit dieser Webseite zu erhöhen (mehr Informationen).

Schwedische Verteilschriften

 Share

Prof. Dr. Werner Gitt

Hur kommer jag till himlen?

Die grundlegende Frage, die suchende Menschen sich stellen, wird hier von Prof. Dr. Werner Gitt beantwortet. "Wie findet man den Himmel?" Auf jeden Fall nicht durch eigene Anstrengungen oder Konzepte. "Was aber bringt uns wirklich in den Himmel?" Gott hat die Einladungen für den Himmel schon verteilt wie im Gleichnis des Menschen, der zu einem großen Fest Einladungen verschickte. Doch viele Menschen redeten sich heraus.

Prof. Dr. Gitt ruft dazu auf, nicht so "kurzsichtig" wie diese Leute zu sein. Jesus will uns vor der Hölle erretten und diese wird kein Vergleich zu der sogenannten "Hölle von Auschwitz" sein. Er hat am Kreuz für unsere Schuld bezahlt, wir müssen diese Einladung nur annehmen, dann ist ein Platz im Himmel "gebucht". Ein Entscheidungsgebet soll den Lesern dabei helfen.

Dieses Traktat eignet sich besonders gut zur Weitergabe an suchende Menschen!

8 Seiten, Best.-Nr. 120-57, Kosten- und Verteilhinweise | Eindruck einer Kontaktadresse


Hur kommer jag till himlen?

Många människor förtränger frågan om evigheten. Till och med hos dem som funderar över sin egen död märker vi detta fenomen. Den amerikanska skådespelerskan Drew Barrymoore spelade som barn en huvudroll i fantasyfilmen ”E.T.- the Extra Terrestrial”. Drew som föddes 1975 sa vid 28 års ålder: ”Skulle jag dö före min katt, så ge henne min aska att äta. Då lever jag åtminstone vidare i min katt”. Personligen tycker jag att detta är både aningslöst och förfärligt!

På Jesu tid sökte sig många människor till Honom. De flesta kom med sina jordiska bekymmer:

  • 10 spetälska som ville bli friska (Lukas 17:12-13),
  • Blinda som ville kunna se (Matteus 9:27),
  • Några som ville ha hjälp vid en arvstvist (Lukas 12:13-14),
  • Fariséer som kom med en kuggfråga, om det var rätt att betala skatt till kejsaren eller inte (Matteus 22:17).

Endast några få människor kom till Jesus för att få veta hur man kommer till himlen. En rik ung man sökte upp Honom med frågan: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv?” (Lukas 18:18). Han fick höra vad han behövde göra, nämligen göra sig av med allt som band upp honom och sedan följa Jesus. Eftersom han var mycket rik följde han inte rådet och avstod därmed från himlen. Det fanns också människor som inte alls sökte efter himlen, men när de mötte Jesus började de förstå att himlen är en verklighet. Och då öppnade de sig omedelbart och tog emot Guds gåva. Sackaios ville så gärna se Jesus men han fick uppleva mer än vad han hade förväntat sig. När Jesus besökte honom i hans hem och de hade ”druckit kaffe” tillsammans, fann han himmelriket. Jesus bekräftade det stora som hade skett och sa: ”I dag har frälsning kommit till denna familj” (Lukas 19:9).

Hur kommer man till himlen?

När vi nu har läst så här långt, kan vi slå fast:

  • att man finner vägen till himmelriket just den dag som man väljer att säga JA till Jesus. Detta är goda nyheter också för dig, käre läsare, eftersom det innebär att även du har möjlighet att ta emot Guds eviga liv just idag.
  • att det inte är p.g.a. vår egen förtjänst som vi får del av himmelriket.
  • att upptäckten av himmelriket kan ske helt oväntat.

Om våra föreställningar om hur man kommer till himlen inte grundar sig på vad Gud har sagt, då är de utan tvivel felaktiga. En viss schlagersångerska sjöng en sång om en clown, som efter många år av cirkusliv drog sig tillbaka från sitt arbete: ”Han kommer säkert till himlen, för han har gjort människor glada.” Ett annat exempel är den rika dam som byggde ett fattighus där 20 kvinnor fick bo gratis, men som satte som villkor att kvinnorna måste lova att be en timme dagligen för hennes frälsning.

Men hur hittar man vägen till himlen då?

För att kunna svara klart och tydligt på denna fråga berättade Jesus en liknelse för oss. I Lukasevangeliet (kap.14:16) talar Han om en man (i liknelsen representerar mannen Gud) som ville göra en stor fest (som i liknelsen står för himlen). I första omgången skickar mannen inbjudningar till bestämda personer. Men alla har olika ursäkter för att inte komma. En skyller på att han nyss har köpt en åker och måste se om den. En annan säger att han har köpt fem par oxar som han måste köra in. Den tredje ursäktar sig med att han just har gift sig och inte kan komma. Jesus avslutar liknelsen med mannens ord: ”…ingen av de män som var bjudna ska smaka min måltid” (Lukas 14:24).

Av detta förstår vi att man kan vinna eller förlora himlen. Vad som avgör det hela är om vi tackar ja till inbjudan eller om vi avvisar den. Kan det vara så enkelt? Det låter nästan osannolikt. Men så är det; när människor en dag inte blir insläppta i himlen, då beror det inte på att de inte visste hur man kommer dit, utan på att de tackade nej till inbjudan.

De tre personer som det talas om i liknelsen är inga förebilder för oss, eftersom ingen av dem tackade ja till festen. Blev det ingen fest då? Jovisst, när de andra tackade nej skickade mannen ut sina tjänare för att bjuda in alla människor de träffade på, även från samhällets lägre skikt. Nu var det inte längre tal om inbjudningskort med guldkant utan nu ropade tjänarna ut till alla: ”Kom till festen!” Var och en som tackade ja kunde vara säker på att få delta i festmåltiden. Och vad tror du hände? Jo, människorna strömmade till i stora skaror. Efter ett tag såg mannen som bjöd in till fest att det fanns plats för ännu fler. Då sa han till sina tjänare: ”Gå ut igen och uppmana enträget människor att komma så att mitt hus blir fullt.”

Här vill jag föra över liknelsen på oss, eftersom den passar in på vår situation idag. Det finns fortfarande lediga platser i himlen och Gud säger till dig: ”Kom och inta din plats i himlen! Var förståndig och reservera din plats för evigheten! Gör det idag!”

Himlen är vackrare än vi någonsin kan föreställa oss och därför jämför Herren Jesus den med en stor fest. I 1:a Korinterbrevet (Kap. 2:9) står det skrivet: ”…vad ögat inte har sett och örat inte har hört och människohjärtat inte kunnat ana, har Gud berett åt dem som älskar honom”. Inget, absolut ingenting på denna jord kan jämföras med himlen, så obeskrivligt vackert och härligt är det där. Vi får på inga villkor gå miste om denna underbara himmel! Någon har öppnat porten till himlen för oss. Det är Jesus, Guds Son! Honom kan vi tacka för att det är så enkelt att komma dit. Nu är det upp till oss att tacka ja till inbjudan. Bara de som tänker kortsiktigt, som de tre männen i liknelsen gjorde, tackar nej till Guds inbjudan.

Frälsningen sker genom Herren Jesus.

I Apostlagärningarna (Kap. 2:21) står det: ”Var och en som åkallar Herrens namn (Jesus) skall bli frälst (räddad).” Detta är ett centralt budskap i Nya Testamentet. Samma budskap gav Paulus till fångvaktaren när han satt fängslad i Filippi. ”Tro på Herren Jesus, så blir du frälst, du och din familj!” (Apostlagärningarna 16:31) Även om detta budskap är kort så är det helt livsavgörande. Samma natt bestämde sig fångvaktaren för att följa Jesus.

Det finns något som vi absolut måste veta: Jesus vill leda oss bort från den väg som leder till helvetet. Om himlen och helvetet säger Bibeln att människor ska vara där för evig tid. Den ena platsen är härlig, den andra är förfärlig. Ett tredje ställe finns inte. Så snart döden inträffat kommer ingen längre att påstå att allt tar slut i och med döden. Allt beror på hur vi förhåller oss till Herren Jesus, om vi har tagit emot Honom i våra liv eller inte.

När jag var på en föreläsningsresa i Polen besökte vi Auschwitz, där fruktansvärda saker hände under nazitiden. Från 1942 till 1944 blev 1,6 miljoner människor (i huvudsak judar) ihjälgasade och efteråt uppbrända i koncentrationslägret. I litteraturen talar man om ”Helvetet i Auschwitz”. Jag tänkte på denna beteckning då vi blev guidade genom en gaskammare där man gasade ihjäl 600 människor samtidigt. Det var ofattbart och fruktansvärt. Men var detta verkligen helvetet?

Vi som besökare kunde se dessa gaskammare därför att det blev slut på mördandet i januari 1945. Nu kan man besöka Auschwitz och veta att ingen längre blir pinad eller förgiftad där. Gaskamrarna i Auschwitz fanns under en begränsad tid. Helvetet som Bibeln talar om är evigt.

I ingångshallen till det nuvarande museet föll min blick på en bild, som visar ett kors med den korsfäste Jesus. En fånge hade med något vasst föremål ristat sitt hopp till den korsfäste på väggen. Även denne konstnär dog i en gaskammare men han kände Frälsaren, Jesus. Han dog visserligen på ett förskräckligt ställe, likväl stod himlen öppen för honom. Men från det helvete, som Jesus varnar oss för i Nya Testamentet, finns det ingen räddning när en människa väl kommit dit. Då helvetet, till skillnad från Auschwitz, är för evigt, kan man aldrig komma dit bara som besökare.

Även himlen är evig och det är den plats, som Gud vill leda oss till. Ta därför emot Hans inbjudan att få komma till himlen. Åkalla Herrens namn, Jesus, detta namn som betyder Frälsare, och boka därmed en plats i himlen! Efter ett föredrag frågade en upprörd kvinna mig: ”Kan man verkligen reservera en plats i himlen? Det låter som en resebyrå!” Jag höll med om det: ”Den som inte reserverar en plats kommer inte till målet. Om du vill flyga till Hawaii måste du också ha en giltig biljett.” Hon invände: ”Men flygbiljetten måste ju betalas?!” – ”Ja det är klart, men det måste biljetten till himlen också! Fast den är så dyr att ingen av oss har råd att betala den. Det är vår synd som gör det omöjligt för oss att klara av att betala den. Gud tillåter ingen synd i himlen. Den som efter detta liv vill tillbringa evigheten hos Gud i himlen måste först bli befriad från sin skuld. Denna befrielse kunde bara ske genom att en syndfri person tog skulden på sig - och den personen är Gud själv, i Jesus Kristus. Endast Han klarar av att betala skulden och priset var att Han gav sitt liv, att Hans blod rann för oss när Han dog på korset.”

Vad måste jag då göra för få att komma till himlen? Guds inbjudan gäller även dig och mig. Många bibelställen uppmanar oss att svara ja på denna Guds inbjudan:

  • ”Kämpa för att komma in genom den trånga porten!” (Lukas 13:24).
  • ”Omvänd er, ty himmelriket är nu här.” (Matteus 4:17).
  • ”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den” (Matteus 7:13–14).
  • ”…sök vinna det eviga livet, som du blev kallad till…” (1. Timoteus 6:12).
  • ”Tro på Herren Jesus, så blir du frälst, du och din familj.” (Apostlagärningarna 16:31).

Man känner verkligen allvaret i dessa texter. Man märker hur innerligt Gud vädjar till oss att ta emot Hans inbjudan. Därför bör vår respons också vara att vi i bön berättar för Gud att vi vill ta emot Hans erbjudande att få komma till himlen. Vi kan be ungefär så här:

”Herre Jesus Kristus, jag känner visserligen till Ditt namn men fram tills nu har jag levt som om Du inte finns. Nu har jag förstått vem Du är och därför vänder jag mig till Dig i bön. Jag vet nu att det finns en himmel och ett helvete och jag vill gärna en dag få vara hos Dig i himlen. Rädda mig därför undan helvetet, dit jag har förtjänat att komma på grund av min synd och skuld, och allra mest därför att jag inte har brytt mig om att tro på Dig. Jag vet att jag inte kan komma till himlen på grund av egna meriter utan bara på grund av att Du har tagit min skuld. Tack att Du har älskat mig så högt att Du dog för mig på korset och därigenom betalat straffet för mina synder. Du känner varje synd som jag är medveten om, men också allt det som jag har glömt för länge sen. Du känner allt som rör sig i mitt hjärta. För Dig är jag som en öppen bok och Du ser allt, glädje och sorg, stolthet och uppgivenhet. Så som det ser ut i mitt inre och så som jag har levt fram tills nu kan jag inte bestå inför Dig, den levande Guden och kan därför inte komma till Dig i himlen. Jag ber Dig, förlåt mig all min synd och skuld, som jag ångrar av hela mitt hjärta.

Jag tar nu emot Dig som min Herre. Kom in i mitt liv och gör allting nytt. Hjälp mig att lägga av allt som inte är rätt inför Dig och hjälp mig att leva så som Du vill. Ge mig nya vanor som har Din välsignelse. Öppna mitt sinne för Ditt Ord, Bibeln. Hjälp mig så att jag kan förstå vad Du vill säga till mig, så att jag kan göra det som är gott i Dina ögon. Ge mig ny kraft och livsglädje genom Ditt Ord. Du är från och med nu min HERRE. Jag vill följa Dig. Visa mig den väg jag ska gå inom livets alla områden. Jag tackar Dig för att Du har hört min bön och att jag från och med nu får lov att vara ett Guds barn och att jag en gång ska få vara hos Dig i himlen. Jag gläder mig över den stora gåva som Du nu gett till mig och att Du aldrig kommer att lämna eller överge mig. Hjälp mig att hitta andra människor som tillhör Dig och att hitta en bibeltroende församling eller kyrka, där jag kan få lära mig mer från Ditt Ord. Amen.“

Professor i informationsteknologi
dr. Werner Gitt

Glauben
Religiös oder wiedergeboren? In allen Religionen geht es um eine Rückverbindung des Menschen mit Gott. Alle... mehr  
Fragen über Jesus Christus
Glauben Sie, dass Jesus von einer Jungfrau geboren wurde? Das Wunder der jungfräulichen Geburt Jesu Christi hat viele Menschen verwirrt... mehr