Wir verwenden Cookies, um die Benutzerfreundlichkeit dieser Webseite zu erhöhen (mehr Informationen).

Prof. Dr. Werner Gitt

Kuinka pääsen taivaaseen?

Die grundlegende Frage, die suchende Menschen sich stellen, wird hier von Prof. Dr. Werner Gitt beantwortet. "Wie findet man den Himmel?" Auf jeden Fall nicht durch eigene Anstrengungen oder Konzepte. "Was aber bringt uns wirklich in den Himmel?" Gott hat die Einladungen für den Himmel schon verteilt wie im Gleichnis des Menschen, der zu einem großen Fest Einladungen verschickte. Doch viele Menschen redeten sich heraus.

Prof. Dr. Gitt ruft dazu auf, nicht so "kurzsichtig" wie diese Leute zu sein. Jesus will uns vor der Hölle erretten und diese wird kein Vergleich zu der sogenannten "Hölle von Auschwitz" sein. Er hat am Kreuz für unsere Schuld bezahlt, wir müssen diese Einladung nur annehmen, dann ist ein Platz im Himmel "gebucht". Ein Entscheidungsgebet soll den Lesern dabei helfen.

Dieses Traktat eignet sich besonders gut zur Weitergabe an suchende Menschen!

8 Seiten, Best.-Nr. 120-29, Kosten- und Verteilhinweise | Eindruck einer Kontaktadresse


 Kuinka pääsen taivaaseen?

Monet ihmiset sulkevat iankaikkisuutta koskevan kysymyksen mielestään. Näin tekevät jopa ne, jotka pohtivat omaa kuolemaansa. Drew Barrymore näytteli lapsitähtenä yhtä amerikkalaisen fantasiaelokuvan E.T. päärooleista. Kun hän oli 28-vuotias, hän totesi: „Jos kuolen ennen kissaani, niin toivoisin, että tuhkani annettaisiin sille syötäväksi. Näin elämäni jatkuisi edes kissani kautta.“ Eikö tällainen lyhytnäköisyys ja täydellinen tietämättömyys kuoleman jälkeisestä elämästä ole järkyttävää?

Jeesuksen aikaan monet ihmiset tulivat hänen luokseen. Heidän mielessään olivat yleensä ajalliset asiat:

  • kymmenen spitaalista halusi tulla terveeksi (Luukas 17:13)
  • sokeat halusivat näkönsä (Matteus 9:27)
  • yksi odotti apua perintöriidassa (Luukas 12:13-14)
  • fariseukset halusivat tietää, pitäisikö heidän maksaa keisarille veroja (Matteus 22:17).

Vain harvat ihmiset tulivat Jeesuksen luo saadakseen tietää, miten taivaaseen voi päästä. Nuori rikas mies etsi hänet käsiinsä kysyäkseen: „Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?“ (Luukas 18:18). Hän sai tietää, mitä hänen pitäisi tehdä: myydä kaikki, mihin hän oli sydämestään kiintynyt, ja seurata Jeesusta. Koska hän oli hyvin rikas, hän ei noudattanut neuvoa vaan luopui mieluummin taivaasta. Mutta oli myös ihmisiä, jotka eivät lainkaan etsineet taivasta. Kuitenkin kohdatessaan Jeesuksen he törmäsivät kysymykseen – ja tarttuivat heti tilaisuuteen. Sakkeus halusi nähdä Jeesuksen, mutta löysi enemmän kuin odotti. Kun Jeesus oli vieraillut hänen kodissaan – vähän niin kuin iltapäiväkahvilla – hän löysi taivaan (taivasten valtakunnan). Jeesus totesikin: „Tänään on pelastus tullut tämän perheen osaksi“ (Luukas 19:9).

Miten taivaan voi löytää?

Edellisen perusteella voimme todeta:

  • Taivasten valtakunnan voi löytää jonain aivan tiettynä päivänä. Tämä on hyvä tietää, sillä se tarkoittaa, että Sinäkin voit tänään tarttua Jumalan tarjoamaan iankaikkiseen elämään.
  • Taivasten valtakunnan saavuttaminen ei riipu teoista tai suorituksista.
  • Taivasten valtakunnan voi löytää ilman mitään ennakkovalmisteluja.

Omat käsityksemme taivaaseen pääsemisestä ovat väistämättä virheellisiä, elleivät ne perustu Jumalan omaan ilmoitukseen. Eräässä laulussa lauletaan klovnista, joka kuoli vuosia kestäneen sirkusuran jälkeen. Siinä todetaan: „Hän pääsee varmasti taivaaseen, sillä hän teki ihmiset iloisiksi.“ Eräs rikas nainen rakennutti köyhäinhoitolaitoksen, jossa kaksikymmentä naista sai elää ja asua ilmaiseksi. Kuitenkin vain yhdellä ehdolla: Naisten oli luvattava rukoilla tunti päivässä hyväntekijänsä sielun pelastukseksi.

Miten sitten voimme päästä taivaaseen?

Jeesus antoi selvän ja yksiselitteisen vastauksen tähän kysymykseen. Hän kertoi vertauksen, joka löytyy Luukkaan evankeliumista (luku 14:16). Siinä hän puhuu miehestä [mies tarkoittaa vertauksessa Jumalaa], joka järjesti suuret pidot [pidot tarkoittavat vertauksessa taivasta] ja lähettää ensiksi kutsun vain valituille. Vastaukset ovat kaikki masentavia: „Yksi toisensa jälkeen nämä alkoivat esittää verukkeita. ‚Olen ostanut pellon‘, sanoi yksi...‘Ostin viisi härkäparia‘, sanoi toinen... Kolmas sanoi: ‚Olen juuri mennyt naimisiin enkä siksi voi tulla‘.“ Jeesus päättää vertauksensa juhlien järjestäjän tuomioon: „Voitte olla varmat, että yksikään noista, jotka minä kutsuin, ei pääse minun pitopöytääni“ (Luukas 14:24).

Tämä osoittaa, että taivaan voi joko voittaa omakseen tai sen voi kadottaa. Ratkaisevaa on, ottaako kutsun vastaan vai torjuuko sen. Voisiko mikään olla yksinkertaisempaa? Ei varmaankaan! Monet ihmiset jäävät kerran taivaan ulkopuolelle siksi että hylkäsivät kutsun, eivät siksi etteivät olisi tunteneet tietä.

Noita kolmea vertauksessa mainittua henkilöä ei ole tarkoitettu meille esikuvaksi, sillä yksikään heistä ei ota kutsua vastaan ja saavu juhlaan. Eikö juhlaa sitten järjestetäkään? Kyllä vain. Peruutusten jälkeen isäntä lähettää kutsuja kaikkialle. Mutta enää ei paineta kultareunaisia kutsukortteja, nyt riittää pelkkä kutsuhuuto: „Tulkaa!“ Ja jokainen, joka vastaa kutsuun, saa varmasti paikan juhlapöydässä. Entä mitä tapahtuu? Ihmiset todella tulevat – jopa suurin joukoin. Jonkin ajan kuluttua isäntä tarkistaa tilanteen ja toteaa: Paikkoja on vieläkin vapaana. Hän sanoo palvelijoilleen: „Menkää uudelleen, kutsukaa lisää!“

Tässä kohtaa haluaisin soveltaa vertausta meihin, sillä se kuvaa tarkalleen nykyistä tilannettamme. Taivaassa on vielä vapaita paikkoja, ja Jumalaa kutsuu Sinua: „Tule, ota paikkasi taivaassa! Ole viisas ja tee varaus iankaikkisuutta varten! Tee se tänään!“

Taivaassa on sanoinkuvaamattoman kaunista. Siksi Jeesus vertaa sitä suuriin juhliin. Ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä (luku 2:9) sanotaan: „Mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.“ Mikään, ei kerta kaikkiaan mikään tässä maailmassa ole edes lähimain verrattavissa taivaaseen. Niin käsittämättömän kaunista siellä on! Siksi on tärkeää, että emme jää siitä osattomiksi. Jeesus, Jumalan poika, on avannut meille taivaan portin. Hänelle kuuluu kiitos siitä, että taivaaseen on niin helppoa päästä. Kyse on enää vain omasta tahtomisestamme. Vain se, joka on yhtä tyhmä ja lyhytnäköinen kuin nuo vertauksen kolme henkilöä, ei ota kutsua vastaan.

Pelastus tulee Herran Jeesuksen kautta.

Apostolien teoissa (luku 2:21) on tärkeä jae: „Mutta joka huutaa avuksi Herran [Jeesuksen] nimeä, se pelastuu.“ Tämä on yksi Uuden testamentin tärkeimmistä lauseista. Kun Paavali istui Filippin vankilassa, hän johdatteli vartijansa kanssa käymänsä keskustelun pääasiaan: „Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi.“ (Apostolien teot 16:31). Sanoma on lyhyt. Ytimekkyydessään se voi muuttaa kuitenkin koko elämän. Vielä samana yönä vanginvartija kääntyi ja uskoi Jeeukseen.

Mistä Jeesus pelastaa? Sekin pitäisi tietää! Hän pelastaa tieltä, joka päättyy ikuiseen kadotukseen, helvettiin. Raamatussa sanotaan, että ihmiset ovat taivaassa ja helvetissä ikuisesti. Toinen paikka on hirvittävä, toinen ihmeellisen ihana. Kolmatta paikkaa ei ole olemassa. Viisi minuuttia kuolemansa jälkeen kukaan ei enää sano, että kaikki päättyisi kuolemaan. Jeesuksen persoona on keskeinen. Iankaikkinen olinpaikkamme riippuu yhdestä ainoasta asiasta: Jeesuksen persoonasta ja suhteestamme häneen.

Kun olin Puolassa esitelmämatkalla kävin Auschwitzin entisessä keskitysleirissä. Toisen maailmansodan ja Saksan kolmannen valtakunnan aikana siellä tapahtui hirvittäviä asioita. Vuosien 1942 ja 1944 välisenä aikana Auschwitzin kaasukammioissa tapettiin yli 1,6 miljoonaa ihmistä, jotka sitten poltettiin. Suurin osa tapetuista oli juutalaisia. Kirjallisuudessa puhutaan usein „Auschwitzin helvetistä“. Mietin tätä sanontaa, kun opas vei meitä kaasukammioon, jossa voitiin kerralla surmata 600 ihmistä. Se oli käsittämättömän julmaa. Mutta oliko kyseessä todella helvetti?

Saatoin tutustua kaasukammioon vain siksi, että kauheudet päättyivät vuonna 1945. Nykyisin alueeseen ja sen tuholaitteisiin voi tutustua vapaasti eikä ketään enää kiduteta tai myrkytetä kuoliaaksi. Auschwitzin kaasukammiot elivät vain aikansa. Helvetti on Raamatun mukaan ikuinen.

Nykyisen museon sisääntuloaulassa katseeni osui kuvaan, joka esitti Kristusta ristillä. Joku vangeista oli raapustanut naulalla seinään kuvan ristiinnaulitusta Kristuksesta, toivonsa lähteestä. Tämäkin taiteilija kuoli kaasukammiossa. Mutta hän tunsi pelastajansa, Jeesuksen. Hän tosin kuoli aivan hirvittävissä olosuhteissa, mutta taivas oli hänelle avoin. Sen sijaan helvetistä, josta Jeesus Uudessa testamentissa vakavasti varoittaa (esim. Matt. 7:13; Matt. 5:29-30; Matt. 18:8), ei ole enää pelastusta eikä ulospääsyä, kun sinne kerran on päätynyt. Koska helvetti on ikuinen, kukaan ei voi koskaan käydä siellä vain tutustumiskäynnillä niin kuin Auschwitzissa.

Myös taivas on ikuinen. Taivas on se paikka, johon Jumala haluaisi meidät johdattaa. Ota vastaan kutsu taivaan valtakuntaan. Huuda avuksi Herran nimeä. Näin varaat itsellesi paikan taivaassa!

Kerran erään esitelmäni jälkeen eräs nainen kysyi minulta hyvin innoissaan: „Voiko taivaiseen todellakin varata paikan? Kuulostaa vähän niin kuin matkatoimistossa asioisi.“ Vastasin myöntävästi: „Joka ei tee varausta, ei pääse perille. Jos haluat Havajille, sinulla pitää olla voimassaoleva matkalippu.“ Hän kysyi edelleen: „Mutta lentolippu pitää kai maksaa?!“ – „Aivan, ja lippu taivaaseen myös! Mutta se lippu on niin kallis, ettei kukaan meistä pysty sitä maksamaan. Syntiemme tähden se on mahdotonta. Jumala ei salli taivaassaan lainkaan syntiä. Siksi jokaisen, joka haluaa tämän elämän jälkeen viettää ikuisuuden Jumalan luona taivaassa, täytyy ensin päästä vapaaksi synnistä ja syyllisyydestä. Tätä vapautta ei voinut ostaa kukaan muu kuin se, joka oli itse synnitön – Jeesus Kristus. Hän oli ja on ainoa, joka pystyi maksamaan koko hinnan. Hän suoritti maksun ristinkuolemallaan, omalla verellään.“

Mitä minun pitäisi tehdä päästäkseni taivaaseen? Jumalan pelastuskutsu on tarkoitettu jokaiselle. Monet Raamatun kohdat haastavat meitä vastaamaan Jumalan kutsuun:

  • „Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta“ (Luukas 13:24).
  • „Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!“ (Matteus 4:17).
  • „Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen“ (Matteuksen 7:13-14).
  • „Voita omaksesi ikuinen elämä, johon sinut on kutsuttu“ (1. Timoteus 6:12).
  • „Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut“ (Apostolien teot 16:31).

Nämä ovat kaikki kovin ravistelevia ja suoria sanoja. Niistä välittyy vakavuus, päättäväisyys ja välttämättömyys. Siksi teet johdonmukaisesti, jos vastaat taivasten valtakunnan kutsuun. Voit tehdä sen rukoilemalla vapaasti esimerkiksi seuraavin sanoin:

Herra Jeesus, olen juuri lukenut, että voin päästä taivaaseen vain Sinun kauttasi. Haluaisin olla kerran luonasi taivaassa. Pelasta minut helvetistä, jonne oikeastaan kaikkien syntieni takia kuuluisin. Koska rakastat minua niin paljon, kuolit myös minun puolestani ristillä ja maksoit siellä syntini. Näet kaikki syntini lapsuudesta asti. Tiedät kaikki syntini, kaiken minkä muistan itse, mutta myös kaiken, minkä olen jo kauan sitten unohtanut. Tunnet sydämeni läpikotaisin. Olen edessäsi kuin avoin kirja. En voi tulla luoksesi taivaaseen tällaisena. Siksi pyydän, anna minulle anteeksi syntini, joita nyt sydämestäni kadun. Tule elämääni ja tee se uudeksi. Auta minua jättämään kaikki se, mikä ei ole silmissäsi oikein. Anna minulle uusi tapa elää ja siunaa uuden elämäni alku. Avaa minulle sanasi, jonka löydän Raamatusta. Auta, että ymmärrän, mitä haluat sanoa minulle. Anna minulle kuuliainen sydän, että teen sitä, mikä on Sinun mielesi mukaista. Haluan, että olet tästä hetkestä alkaen Herrani. Haluan seurata Sinua. Osoita minulle tie, jota minun tulee kulkea kaikilla elämäni alueilla. Kiitos siitä, että olet kuullut rukoukseni. Kiitos, että saan olla lapsesi ja kerran luonasi taivaassa. Aamen.

Professori, tekn. tri Werner Gitt,
Informaatiotutkija